Advertisement Advertisement Advertisement
2019_A_Caldera
2019_A_rosahumus
Polska żywność na targach BIOFACH

Priorytetowo traktujemy produkcję żywności wysokiej jakości i w tym kontekście podejmujemy szereg działań mających na celu rozwój sektora rolnictwa ekologicznego – podkreślił...

Skuteczna interwencja WIR w sprawie paliwa rolniczego

Po otrzymaniu sygnałów z kilku urzędów gmin oraz od rolników, Wielkopolska Izba Rolnicza podjęła pilną interwencję w celu przywrócenia możliwości ubiegania się o zwrot podatku...

Drastyczny spadek liczby owadów !

Nowe technologie, działalność człowieka oraz zmiany klimatyczne mogą mieć w najbliższych latach ogromny wpływ na globalną populację owadów. Taką tezę stawiają autorzy nowego,...

Można już składać wnioski o dopłaty bezpośrednie za 2019 r.

W tym roku po raz drugi polscy rolnicy będą składali wnioski o przyznanie płatności bezpośrednich oraz płatności obszarowych z PROW 2014-2020 obowiązkowo przez internet - za pomocą...

MRiRW nt. problemów z suszowymi kredytami preferencyjnymi

W odpowiedzi na wniosek samorządu rolniczego w sprawie warunków udzielania preferencyjnych kredytów na wznowienie produkcji [czytaj wpis: Susza: problemy z kredytami preferencyjnymi...

Lista odmian zbóż zalecanych do uprawy w woj. małopolskim

Zespół Wojewódzkiego Porejestrowego Doświadczalnictwa Odmianowego w Węgrzcach opublikował listę odmian, które zaleca się do uprawy na terenie Małopolski. Lista odmian zalecanych do...

Bronisze: Bardzo wysokie ceny warzyw krajowych

W lutym zazwyczaj obserwujemy wzrost cen warzyw krajowych. Spowodowane jest to zmniejszeniem podaży i kosztami przechowywania w nowoczesnych chłodniach. Jednak w tym sezonie ceny poszybowały...

Wielkopolskie rolnictwo wobec współczesnych zagrożeń

Pod takim hasłem odbywało się dziś Wielkopolskie Forum Rolnicze, w którym uczestniczył, kontynuujący wizytę w Wielkopolsce, minister rolnictwa i rozwoju Jan Krzysztof Ardanowski. Debatę...

Czy wyczerpały się dopłaty do kredytów klęskowych?

W związku z powyższym, Zarząd KRIR zwrócił się do ministra rolnictwa i rozwoju wsi o informację kiedy zostaną wznowione limity dla kredytów klęskowych i poprosił o pilną interwencję...

Koalicja na rzecz Bio wyznaczyła priorytetowe kierunki działania

Pierwsze posiedzenie Koalicji na Rzecz Rozwoju Rynku Żywności Bio odbyło się 22 stycznia 2019 roku w Warszawie. Celem spotkania było zdiagnozowanie głównych wyzwań, jakie stoją przed...

Powstaje pierwszy w Polsce Plan przeciwdziałania skutkom suszy

Powstaje pierwszy w Polsce Plan przeciwdziałania skutkom suszy Powstaje Plan przeciwdziałania skutkom suszy. To pierwszy tak kompleksowy projekt działań w tej dziedzinie w naszym kraju. Już...

Rzepak: Było drożej, znów jest taniej

Dzisiaj (13.02) za tonę rzepaku można uzyskać maksymalnie 1605 zł/t. Cena uzależniona jest od zaolejenia nasion i regionu zakupu. Taniej jest na wschodzie kraju, drożej wzdłuż zachodniej...

MRiRW: Społeczeństwo obawia się środków chemicznych

Na świecie wiele się zmienia. Nie jest już celem stosowanie chemii w coraz większej ilości i dawkach, ale wprost przeciwnie – szukanie alternatyw – podkreślił minister Jan Krzysztof...

Większe finansowanie obszarów wiejskich

We wtorek (12.02) na posiedzeniu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków europejskich w ramach PROW na lata...

Minister rolnictwa: Wszyscy otrzymają zwrot za paliwo rolnicze

Minister rolnictwa Jan Krzysztof Ardanowski zapewnia, że wszyscy będą mogli rozliczyć faktury za olej napędowy zużyty do produkcji rolnej bez względu na kod, jakim są oznaczone –...

Oziminy mają się całkiem dobrze. Jak przekłada się to na ich ceny ?

Pierwsze, bardzo wstępne szacunki już są. Wynika z nich, że oziminy, mimo nie do końca sprzyjającej pogody, mają się całkiem dobrze. To dało pierwszy sygnał kupującym w całej...

Wniosek o utrzymanie derogacji w zakresie stosowania zapraw neonikotynoidowych

Realizując wniosek zgłoszony podczas XIV Posiedzenia Krajowej Rady Izb Rolniczych V kadencji, Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie w sprawie utrzymania...

Oświadczenia zamiast wniosków o dopłaty również w tym roku

W tym roku po raz drugi polscy rolnicy będą składali wnioski o przyznanie płatności bezpośrednich oraz płatności obszarowych z PROW 2014-2020 obowiązkowo przez internet - za pomocą...

Rozmowy ministra rolnictwa z rolnikami w Świeciu

Ponad 200 rolników uczestniczyło w poniedziałek (11.02) w spotkaniu z ministrem Janem Krzysztofem Ardanowskim w Świeciu. Szef resortu rolnictwa odpowiadał na pytania związane przede...

Notowania zbóż ruszyły w dół

Nowy tydzień, nowe stawki. Na giełdach towarowych notowania zbóż ruszyły w dół. Na razie o 10 złotych za tonę. W portach trwa realizacja starych umów, ale długo utrzymujące się...

WIR: Paliwo rolnicze nie dla wszystkich

Jak informuje Wielkopolska Izba Rolnicza w myśl przepisów obowiązujących od początku bieżącego roku, zwrot podatku akcyzowego przysługuje do oleju napędowego oznaczonego kodem CN 2710...

KOWR: Restrukturyzacja zadłużonych podmiotów

Z dniem 8 lutego 2019 r na podstawie Ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o restrukturyzacji zadłużenia podmiotów prowadzących gospodarstwa rolne (Dz. U. z 2019 r. poz. 33) - podmiot...

MIiR ws. przepisów dotyczących ewidencji gruntów i budynków

W odpowiedzi na wniosek KRIR w sprawie zmian przepisów dotyczących ewidencji gruntów i budynków, aby na wniosek rolników, których grunty zostały ujęte jako drogi, a nie są tak...

Opinia do zmian w "Rolnictwie ekologicznym"

Warunkiem uzyskania płatności ekologicznej jest udokumentowanie wytworzenia plonu w ramach Pakietów 1-3, 7-9 oraz wariantu 4 i 10. Należy udokumentować wytworzenie w ramach każdego pakietu...

Lubuskie - kolejne rozmowy ministra rolnictwa z rolnikami

Lubuskie, to jest ewenement na skalę Polski, razem z moim województwem kujawsko-pomorskim. Tu rolnictwo jest dobrze zorganizowane. Wszystkie organizacje, nawet jeśli nie lubią się za...

W Grójcu w 2018 r. zgłoszono 77 wypadków przy pracy rolniczej

Do PT KRUS w Grójcu w roku 2018 zgłoszono 77 wypadków przy pracy rolniczej co w porównaniu do roku 2017 – 81 wypadków nastąpił spadek o 4 zgłoszenia. Większość wypadków to upadki...

Przepisy ustawy o drogach publicznych w zakresie ustawiania zapór przeciwśnieżnych

W związku z wystąpieniem Zarządu KRIR >>> na wniosek Pomorskiej Izby Rolniczej z dnia 27 listopada 2018 r. w sprawie zmiany przepisów ustawy o drogach publicznych w zakresie...

ARiMR: Kredyty preferencyjne – dodatkowa pula środków

Prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, informuje o możliwości ubiegania się o pomoc finansową w formie kredytów preferencyjnych. 7 lutego 2019 r. na internetowej...

Wiosna w nawożeniu będzie dużo tańsza ?

Chociaż zima w pełni, czas na pierwsze większe przygotowania do sezonu nawozowego. Część rolników myśli co wysiać, inni już stosują pojedyncze zabiegi. Ale wszyscy planują zakupy i...

To jeszcze nie koniec protestów !

Skończyła się demonstracja rolników przed Pałacem Prezydenckim. "Nie przerywamy działań" - zapowiedział w środę Michał Kołodziejczak, jeden z liderów organizującej protest...

Rok 2018 czwartym najcieplejszym w historii pomiarów

Według najnowszego raportu Światowej Organizacji Meteorologicznej, 20 najcieplejszych lat w historii pomiarów odnotowano w ciągu ostatnich 22 lat. Rok 2018 zajął czwarte miejsce w rankingu...

Wątpliwości związane ze stosowaniem nawozów

W związku z pojawiającymi się wątpliwościami zgłaszanymi przez rolników dotyczącymi „Programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze...

MRiRW: Rozmowy z rolnikami na Dolnym Śląsku

Minister rolnictwa i rozwoju wsi Jan Krzysztof Ardanowski przebywał w środę (6.02) w województwie dolnośląskim. Wizytę rozpoczęło spotkanie z Wojewodą Dolnośląskim i działającym...

Zmiany w badaniach statystycznych dotyczących melioracji

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2018 (Dz. U. poz. 149) weszło w...

Rolnicy protestują w Warszawie !

Rolnicy protestują w Warszawie. Sprzed Pałacu Kultury i Nauki przeszli na Krakowskie Przedmieście. Podkreślają, że chcą wywrzeć presję na prezydenta Polski, ale manifestacja na...

Coroczne rozbieżności w powierzchni PEG kłopotliwe dla rolników

Do Krajowej Rady Izb Rolniczych napływają sygnały z wojewódzkich izb rolniczych iż w dalszym ciągu rolnicy zgłaszają problemy, iż w otrzymywanych z ARiMR kolejnych spersonalizowanych...

Polski eksport żywności rośnie nieprzerwanie od lat

Wartość eksportu polskiej żywności za 2018 rok prawdopodobnie znacznie przekroczy 29 mld euro, co będzie najlepszym wynikiem w dotychczasowej historii. Polscy producenci, aby rozwijać się...

Produkty wolne od GMO będą oznakowane

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o oznakowaniu produktów wytworzonych bez wykorzystania organizmów genetycznie zmodyfikowanych - jako wolnych od tych organizmów - poinformowało we...

ARiMR znowu wypłaca pomoc suszową

ARiMR wznowiła 28 stycznia br. wydawanie decyzji przyznających jednorazową pomoc finansową rolnikom poszkodowanym przez ubiegłoroczną suszę lub powódź. Pod koniec 2018 r. Agencja...

Lubelskie: Dofinansowanie na rozwój ekologicznej produkcji

Czterech rolników pochodzących z regionu województwa lubelskiego bierze udział w projekcie organizowanym przez Fundację AgriNatura, w którym otrzymają dofinansowanie na rozwój...

KRUS rozpoczęła wysyłanie deklaracji podatkowych PIT za 2018 r.

Deklaracje podatkowe PIT otrzymają wszyscy emeryci i renciści, którzy w 2018 roku chociaż raz pobrali jakiekolwiek rolnicze świadczenie emerytalno-rentowe, np. emeryturę rolniczą,...

Przedłużony termin składania wniosków o dopłaty tylko w sytuacjach wyjątkowych

Samorząd rolniczy, przekazując wnioski Podkarpackiej izby Rolniczej, zwrócił się o zmianę terminu naboru wniosków i jego wydłużenie na stałe o miesiąc, tj. do 15 czerwca. W...

Mała sprzedaż i zawirowania polityczne na rynku zbóż

Mała sprzedaż i zawirowania polityczne to główne powody, dla których wybicie i utrzymanie notowań na wysokim poziomie wciąż się nie udaje. Ceny kontraktów w Paryżu od połowy...

Bronisze: CATANIA podbija rynek ziemniaka

Po kilkunastu latach poszukiwań i przerwy hodowlanej na rynku pojawiła się nowa odmiana ziemniaka jadalnego o białym miąższu. Kilkanaście lat temu na rynku królowała odmiana ALMA,...

Trzmiele – zapylają rośliny w niekorzystnych warunkach

Trzmiele, bliscy kuzyni pszczoły miodnej, są często niedocenianymi owadami, choć ich znaczenie dla zachowania bioróżnorodności jest ogromne. Potrafią zapylać rośliny w niekorzystnych...

"Oblężenie Warszawy" – strajk rolników 6 lutego w Warszawie

"Oblężenie Warszawy" - tak Agrounia, która organizuje wokół siebie rolników, nazywa protest zaplanowany w Warszawie na środę 6 lutego 2019. Strajk odbędzie się w centrum stolicy i...

Temperatury powietrza i opady – styczeń 2019 r.

Jak wynika z danych przekazanych przez nasze stacje meteo pogoda w styczniu była bardzo zróżnicowana. Początek miesiąca był dość ciepły jak na tę porę roku (powyżej 7 stopni C)....

Kontynuacja wzrostów cen pszenicy i kukurydzy

Rosyjski eksport pszenicy, mimo znaczącego spadku produkcji w tym kraju, silnie wzrastał w 2h18, co przyczyniło się do spadku jej zapasów i obniżenia konkurencyjności cenowej. Zwiększył...

Kupując podróbki tracisz wiele razy !

Kupując podróbki, tracisz wiele razy! – to hasło kampanii edukacyjnej przeciwko nielegalnym i podrobionym środkom ochrony roślin prowadzonej wspólnie przez Krajową Administrację...

16 odmian rzepaku zostanie wpisanych do KR w 2019 r.

W dniu 31 stycznia 2019 roku w siedzibie COBORU w Słupi Wielkiej odbyło się trzecie posiedzenie Komisji ds. rejestracji odmian roślin oleistych w kadencji 2017-2020. Posiedzenie Komisji...

Jeden fundusz promocji żywności zamiast dziewięciu ?

Jeden fundusz promocji żywności zamiast dziewięciu ?

Do laski marszałkowskiej trafił projekt ustawy o funduszu promocji polskich produktów rolno-spożywczych, autorstwa posłów Kukiz'15. Przewiduje on utworzenie jednego funduszu w miejsce dotychczasowych dziewięciu. Promowane mają być tylko polskie produkty.

Wśród głównych celów założonych w projektowanej ustawie znajdują się: wzrost sprzedaży polskich produktów rolnych zarówno w kraju jak i za granicą, skoncentrowanie większej uwagi na promocję żywności wyprodukowanej w Polsce na rynkach zewnętrznych, integracja działań marketingowych, zwiększenie przejrzystości funkcjonowania funduszu, a także zwielokrotnienie wykorzystania środków na programy informacyjno-promocyjne - czytamy w uzasadnieniu projektu.


Analiza rynków rolno-spożywczych i sposobów funkcjonowania funduszy promocji prowadzą do wniosków, iż obecnie cele te nie są w pełni osiągane. M.in. nie ma korelacji pomiędzy działalnością istniejących funduszy, a wzrostem spożycia konkretnych produktów rolno-spożywczych. Ponadto nie występuje wyraźna zależność pomiędzy funkcjonowaniem funduszy, a wzrostem polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych na tle innych towarów - tłumaczą wnioskodawcy, posłowie klubu Kukiz'15.

Zdaniem autorów projektu fundusze powinny promować polskie produkty rolno-spożywcze poza granicami naszego kraju, bowiem promowanie żywności na rynku krajowym jedynie wzmacnia konkurencję pomiędzy producentami. Według projektodawców 60 proc. środków powinna być przeznaczana na promocję eksportu. Przy tym promowane powinny być polska żywność (dodatek innych składników nie mogłaby przekraczać 10 proc., obecnie jest to do 25 proc.).

Wnioskodawcy uważają, że o wydatkowaniu środków powinni decydować głównie rolnicy, bo to oni składają się na fundusz.

  • źródło: PAP

 

Poselski projekt ustawy o funduszu promocji polskich produktów rolno-spożywczych:


PROPONOWANE ZMIANY I PRZEWIDYWANE SKUTKI:

W niniejszym projekcie proponuje się likwidację dziewięciu funduszy promocji produktów rolno-spożywczych i zastąpienie ich jednym funduszem, obsługującym wszystkie branże rolnospożywcze. Zmiana ta pociąga za sobą dalsze konsekwencje w postaci:

  1. Określenia wspólnych zadań i celów dla wszystkich branż rolno-spożywczych w ramach mechanizmu działania jednego funduszu obsługującego te branże.
  2. Ustanowienia, zamiast dziewięciu, jednej komisji zarządzającej, obsługującej wszystkie branże.
  3. Zredukowania obsługi prawnej i techniczno-biurowej do obsługi jednego funduszu.
  4. Prowadzenia tylko jednego rachunku, na którym gromadzone będą środki funduszu.
  5. Prowadzenie wspólnej dla wszystkich branż rolno-spożywczych gospodarki finansowej na podstawie jednego dokumentu – zasad gospodarowania środkami finansowymi oraz w oparciu o jeden plan finansowy.


Jedną z istotnych zmian zaproponowanych w niniejszym projekcie jest skoncentrowanie wsparcia realizowanego ze środków funduszu promocji na działaniach promocyjnych, marketingowych, oraz informacyjnych. Nadrzędnym celem funduszu promocji jest wspieranie marketingu rolnego oraz wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych wyprodukowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z czym wszelkie działania podejmowane przez fundusz promocji powinny być podporządkowane wskazanym celom. Ograniczenie zakresu działalności wspieranej przez fundusz promocji pozwoli na odpowiednie ukierunkowanie oraz zwiększeni środków finansowych na realizację zadań, które w faktyczny sposób będą przekładać się na zwiększone spożycie oraz większą rozpoznawalność polskich produktów rolno-spożywczych w Polsce, w Europie, na świecie. Kolejną ważną kwestią jest skierowanie środków przede wszystkim na działania promocyjne, marketingowe poza granicami naszego kraju. Polski rynek ma ograniczone możliwości absorpcji produktów rolno-spożywczych i konkurencja krajowych podmiotów na wewnętrznym rynku nie przekłada się znacząco ani na zwiększenie dochodów rodzimych producentów i przetwórców, ani na wzrost wpływów do budżetu państwa. Szansą na rozwiązanie tego problemu jest integracja producentów i przetwórców oraz podjęcie wspólnych działań w celu zdobycia rynków zewnętrznych, nowych kierunków eksportowych. Dlatego projektodawcy proponują, aby wysokość wsparcia finansowego na realizację zadań związanych z promocją polskiej żywności, działaniami marketingowymi oraz informacyjnymi realizowanymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie przekraczała 40% maksymalnej kwoty środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań funduszu promocji w danym roku finansowym, zaś pozostałe 60% było inwestowane w działalność realizowaną poza granicami Polski.

Projektodawcy proponują gruntowną zmianą w zakresie składu komisji zarządzającej. Według projektu ustawy w jej skład będzie wchodzić po jednym przedstawicielu reprezentującym producentów poszczególnych branż rolnych, jeden przedstawiciel Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz jeden przedstawiciel Krajowej Rady Izb Rolniczych. Z pewnością powinno to przyczynić się do zmniejszenia kosztów związanych z rozbudowanym aparatem urzędniczym, jak i do bardziej racjonalnego rozdysponowywania środków funduszu. W komisji zarządzającej nie będą zasiadać, tak jak ma to miejsce obecnie, przedstawiciele przetwórców, ponieważ środki którymi dysponują fundusze pochodzą od producentów, dlatego nie znajduje uzasadnienia obecność przetwórców w składzie komisji.

Projekt zakłada zmianę sposobu wyboru kandydatów na członków komisji zarządzającej przez ogólnokrajowe organizacje zrzeszające producentów rolno-spożywczych. Kwestie te dotychczas regulowało rozporządzenie ministra właściwego do spraw rynków rolnych, jednak z uwagi na doniosłą rolę osób zasiadających w komisji zarządzającej związaną z decydowaniem o kierunkach i strategiach promocji produktów rolno-spożywczych warto, aby regulacje te zostały zawarte w akcie rangi ustawy. Często z powodu niemożności porozumienia się ogólnokrajowych organizacji zrzeszających producentów lub przetwórców poszczególnych produktów rolnospożywczych to Minister wskazywał członków komisji zarządzających. W celu zagwarantowania niezależności wyboru oraz zwiększenia jego transparentności, w projekcie proponuje się, aby wybór członków komisji zarządzającej odbywał się w drodze losowania spośród kandydatów, których zgłosiły ogólnokrajowe organizacje.

Ostatnią zmianą jeżeli chodzi o członków komisji zarządzającej dokonaną w porównaniu z obowiązującą ustawą jest wskazanie, że członkowie komisji zarządzającej pełnią swoje funkcje społecznie, z tym że regulamin komisji może przewidywać wynagrodzenie za udział w posiedzeniach, które jest wypłacane w formie miesięcznego ryczałtu bez względu na ilość posiedzeń i nie może być większe niż 1/8 minimalnego wynagrodzenie za pracę, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Warto jeszcze raz podkreślić, że celem ustawy jest promowanie wyłącznie polskich produktów rolno-spożywczych, wyprodukowanych z polskich składników, na terytorium RP. Świadczy o tym, po pierwsze, sam tytuł ustawy, w którym mowa jest o promocji produktów ,,polskich”; a po drugie, brzmienie art. 10 ust. 2 pkt 1, a w szczególności pkt 2, który zakłada, że promowane przez fundusz mogą być wyłącznie te produkty przetworzone, w których w ogólnej masie składniki niewyprodukowane na terytorium RP stanowią nie więcej niż 10 % (obecnie jest to nie więcej niż 25%). Tylko takie (polskie) produkty rolne podlegają regulacji projektu ustawy. Promocja polskich produktów w oparciu o przepisy projektowanej ustawy powinna znacząco przełożyć się na realizację celów o charakterze ekonomicznym, mierzonych zarówno wzrostem wielkości (wartości) sprzedaży, jak i zwiększeniem ich udziału w rynku. Oznacza to, większe zyski dla polskich producentów z tytułu eksportu.

W projekcie ustawy proponuje się, aby wysokość wpłat dokonywanych na fundusz promocji wynosiła 0,05% wartości netto sprzedanych produktów rolno-spożywczych oraz 0,0005 zł od każdego skupionego kilograma mleka. Oznacza to zmniejszenie wysokości środków funduszu promocji w porównaniu z wysokością, którą dysponują obecnie istniejące fundusze promocji. W zamiarze projektodawców jest to działanie celowe z uwagi na fakt, że wpłaty na fundusz obciążają producentów rolno-spożywczych, a środki zgromadzone przez fundusz powinny być wydatkowane ze szczególną rozwagą i dbałością o to, aby każda wydana złotówka przyniosła wymierny efekt w postaci realizacji podstawowych celów funduszu promocji.

Projektodawcy proponują wprowadzenie rozwiązania, które zwiększy transparentność działań podejmowanych przez fundusz promocji, a które zmierza do publikowania w Biuletynie Informacji Publicznej Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa ewidencji umów zawieranych w związku z realizacją zadań funduszu promocji polskich produktów rolno-spożywczych. Ewidencja umów będzie instytucją, która zapewni jawność środków wydatkowanych przez fundusz promocji, a także pozwoli na reale sprawowanie kontroli nad finansami funduszu.

Ustawa przewiduje, że przepisy wykonawcze wydane na podstawie dotychczasowej ustawy zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie niniejszej ustawy z wyjątkiem art. 13 ust. 5, który zachowa moc do dnia wejścia w życie projektowanej ustawy. Akty wykonawcze będą wymagały dostosowania do przepisów nowej ustawy. W projekcie zostały zawarte delegacje ustawowe dla ministra właściwego do spraw rynków rolnych do wydania czterech rozporządzeń:

  • określającego szczegółowy wykaz towarów, od których są naliczane, pobierane, przekazywane i wpłacane wpłaty na fundusz promocji, mając na względzie zapewnienie efektywnej realizacji wpłat na fundusz z uwzględnieniem przepisów ustawy o VAT i przepisów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług;
  • określającego rodzaje kosztów związanych z realizacją przez Krajowy Ośrodek zadań (związanych z zapewnieniem obsługi prawnej oraz techniczno-biurowej funduszu promocji oraz komisji zarządzającej) pokrywanych ze środków Funduszu oraz sposób i warunki przekazywania i rozliczania tych środków, mając na względzie zapewnienie prawidłowej obsługi funduszu oraz zasady gospodarki finansowej Krajowego Ośrodka;
  • wskazującego szczegółowe warunki i tryb udzielania wsparcia finansowego ze środków funduszu promocji, mając na względzie zapewnienie efektywnej realizacji celów Funduszu;
  • określającego szczegółowe informacje, jakie powinny zostać zawarte w zgłoszeniu kandydata na członka komisji zarządzającej oraz wzór formularza zgłoszenia, mając na uwadze konieczność zapewnienia właściwej realizacji celów, jakim służą informacje zawarte w zgłoszeniu.


Proponowane rozwiązania zasługują na pozytywną ocenę. Należy je uznać za korzystne, z uwagi na fakt, że będą zapobiegać finansowaniu nadmiernie rozbudowanego pionu urzędniczego, na rzecz finansowania merytorycznej działalności funduszu. Zapewnią również bardziej efektywną promocję polskich towarów rolno-spożywczych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Założone w nowej ustawie zmiany wymiernie poprawią rezultaty i jakość działań promujących polską żywność, przełożą się na lepsze i sprawiedliwe wykorzystywanie gromadzonych w ramach funduszu środków finansowych. Obecnie poszczególne fundusze konkurują ze sobą o tego samego klienta, co nie przekłada się na wzrost sprzedaży produktów rolno-spożywczych. Celem niniejszej ustawy jest połączenie dziewięciu funduszy w jeden i skorelowanie ze sobą strategii oraz działań poszczególnych branż tak, aby przełożyło się to na zwiększenie sprzedaży, a co za tym idzie zwiększenie zysków po stronie producentów produktów rolno-spożywczych.

Reasumując, należy uznać, iż zaproponowane w omawianym projekcie rozwiązania spowodują:

  1. Uproszczenie systemu naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na jeden fundusz poprzez wyeliminowanie zaangażowania zbyt licznej grupy podmiotów obsługujących struktury prawnobiurowe funkcjonujące w ramach wielu funduszy.
  2. Rozwój rynku pracy – planowane przepisy przyczynią się, do wzrostu zatrudnienia w przemyśle rolno-spożywczym, ponieważ służyć będą wzrostowi popytu i zwiększeniu konsumpcji promowanych artykułów rolo-spożywczych.
  3. Korzystny wpływ na zwiększenie konkurencyjności polskich przedsiębiorstw rolnospożywczych na rynkach wspólnotowych i wzmocnienie pozycji konkurencyjnej polskiej produkcji rolnej na rynkach państw trzecich.
  4. Ujednolicenie wizerunku polskich produktów za granicą.
  5. Wzrost popytu na promowane produkty, a w konsekwencji – wzrost sprzedaży tych produktów.
  6. Poprawę wizerunku i pozycji polskich produktów rolno-spożywczych na świecie.
  7. Skorelowanie działań promocyjnych poszczególnych branż rolno-spożywczych.


źródło: orka.sejm.gov.pl

komentarze (0):

dodaj komentarz

Tego artykułu jeszcze nikt nie komentował. Bądź pierwszym, który dodał komentarz!

Dodaj komentarz