Advertisement Advertisement Advertisement
2018_Bayer_Luna
Wyrzucamy rocznie ponad 35 kg warzyw i owoców

Gospodarstwa domowe Unii Europejskiej wytwarzają rocznie na jedną osobę 35,3 kilograma odpadów w postaci świeżych owoców i warzyw. Z łatwością można by uniknąć produkcji około 14,2...

Spotkanie ministrów rolnictwa V4+4

Podsekretarz stanu Ryszard Zarudzki uczestniczył w spotkaniu ministrów rolnictwa krajów Grupy Wyszehradzkiej poszerzonej o Bułgarię, Chorwację, Rumunię i Słowenię, które odbyło się...

Ceny rzepaku [33 tydzień 2018 r.]

Mniej surowca, wyższe notowania - ta prosta reguła już kolejny rok podgrzewa w sierpniu stawki rzepaku na światowych parkietach. Ostatnie dni przyniosły sporo wahań, ale mimo korekt rzepak...

Cudze chwalicie, borówki nie znacie

Każdy powinien korzystać z lokalnego rynku i nie szukać magicznych produktów z zagranicy. Kiedyś robiliśmy to z pobudek ekonomicznych. Teraz, kiedy stać nas i mamy cytrusy łatwo...

Letnia pogoda nawet jesienią ?

Pełnowymiarowa letnia pogoda we wschodniej Europie może przedłużyć się na jesień - przewidują amerykańscy meteorolodzy. Spodziewają się, że temperatura w wielu regionach naszego...

BASF finalizuje przejęcie działu nasion warzyw od firmy Bayer

Dziś (16.08) BASF sfinalizował przejęcie globalnego biznesu nasion warzyw od firmy Bayer, działającego głównie pod marką Nunhems®. Transakcja ta oznacza dołączenie do portofolio BASF...

Są już pieniądze dla rolników którzy ucierpieli z powodu suszy !

Pieniądze dla rolników, którzy ucierpieli z powodu suszy, już czekają. Trwa przygotowanie dokumentów, które muszą zatwierdzić wojewodowie, by pomoc została uruchomiona. Można się jej...

IUNG: Monitoring suszy - Komunikat nr 9 [2018 r.]

Aktualnie susza rolnicza w Polsce występuje wśród następujących monitorowanych upraw: roślin strączkowych, krzewów owocowych, ziemniaka, tytoniu, chmielu, warzyw gruntowych, kukurydzy na...

Największa susza od lat ! A to dopiero początek problemów…

Co dalej z największą suszą od lat ? Mimo, że zelżała, to jednak całkowicie nie ustąpiła. Największa susza od lat wciąż spędza sen z powiek rolnikom, których będzie kosztować...

Geoinżynieria uratuje rolnictwo ?

W miarę wzrostu globalnego ocieplenia i w obliczu braku chęci redukcji gazów cieplarnianych, naukowcy coraz częściej biorą pod uwagę geoinżynierię. Jednak manipulowanie klimatem planety...

Niemieccy rolnic liczą straty wywołane suszą

W wyniku tegorocznej suszy straty niemieckich rolników wyniosą nawet 2,5 miliarda euro. Takie informacje podał w dzienniku "Passauer Neuen Presse" szef firmy "VEREINIGTE HAGELVERSICHERUNG",...

Ceny zbóż [33 tydzień 2018 r.]

Mimo, że wczorajszy (13.08) dzień na paryskim parkiecie zakończył się spadkiem, notowania pszenicy nadal utrzymują się powyżej 200 euro za tonę. Efekt dla poszczególnych rynków jest...

Zarząd KRIR w sprawie zatrudniania cudzoziemców

Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych, na wniosek Małopolskiej Izby Rolniczej zwrócił się do Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o rozważenie możliwości uproszczenia przepisów...

Ceny pszenicy [33 tydzień 2018 r.]

Po szalonych zwyżkach notowań zbóż na światowych rynkach, nadeszła korekta. Nadeszła tuż przed publikacją comiesięcznych Amerykańskich Raportów o stanie zbiorów i zasiewów, a...

Jak przebiega zbiór ogórków ? Czy produkcja jest opłacalna ?

Sezon zaczął się 20 lipca. Plonowanie w porównaniu do ubiegłego roku jest wyższe o jakieś 20 %. Ogórki są ładnie rozrośnięte i w dobrej kondycji. W ubiegłym roku zbieraliśmy około...

Sumy opadów deszczu w minionym tygodniu (od 6 do 12.08)

Gdzie w minionym tygodniu odnotowano największe sumy opadów deszczu ? Przedstawiamy sumy opadów deszczu zanotowane przez stacje meteo serwisu agropogoda.pl od 6 do 12 sierpnia 2018 roku...

Uwaga rolnicy ekologiczni !

Wśród rolników ekologicznych rozpowszechniane są informacje o rzekomym powstaniu Europejskiego Rejestru Ekologicznych Producentów Rolnych oraz o potrzebie uiszczenia opłaty w wysokości...

KRIR w sprawie rozliczania faktur za paliwo rolnicze

Na wniosek Pomorskiej Izby Rolniczej, Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z prośbą o rozważenie możliwości rozliczenia faktur za zakup paliwa rolniczego w...

MRiRW informuje: nie można określić KBW dla użytków zielonych

W związku wnioskiem samorządu rolniczego w sprawie poszerzenia zakresu upraw objętych monitoringiem suszy Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało, że zgodnie z ustawą z dnia 7...

MRiRW wyjaśnia wątpliwości związane z szacowaniem strat

W odpowiedzi na wniosek samorządu rolniczego w sprawie problemów związanych z tegoroczną suszą, resort rolnictwa podtrzymał wcześniejsze stanowisko, iż straty spowodowane przez suszę...

Ceny warzyw [32 tydzień 2018 r.]

Stabilne ceny warzyw korzeniowych: sławna pietruszka wróciła do wyższego zakresu średnich cen z lat poprzednich czyli 5-6 zł/kg Powolny spadek cen marchwi 0,8-1,3 zł/kg i cebuli z łuską...

KRIR ws. pomniejszania pomocy suszowej dla nieubezpieczonych

Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w kwestii pomniejszenia kwoty pomocy w przypadku braku ubezpieczenia co najmniej 50% powierzchni upraw w gospodarstwie rolnym.

Sprzedaż ciągników – lipiec 2018 r.

W lipcu 2018 r. zarejestrowano 826 ciągników rolniczych, mniej o 0,8% (-7 szt.) niż przed rokiem i mniej o 1,2% (-10 szt.) niż miesiąc wcześniej. To drugi miesiąc w tym roku ze wzrostem....

PSL: Rząd PiS skąpi na pomoc rolnikom. Potrzeba dwa razy więcej środków

Ministerstwo rolnictwa mówi o stratach z powodu suszy w wysokości 1,2 mld. Według naszych szacunków straty są jednak ponad 2 krotnie wyższe. Zabezpieczone 800 milionów nie wystarcza nawet...

WIR: Monitoring suszy jest niedoskonały

Zarząd Wielkopolskiej Izby Rolniczej otrzymuje z Rad Powiatowych sygnały wskazujące na błędną ocenę klimatycznego bilansu wodnego przez System Monitoringu Suszy Rolniczej w uprawach...

Susza: Sytuacja jest najpoważniejsza od 40 lat

Plony niektórych warzyw, m.in. grochu, cebuli czy fasolek, mogą być nawet o 50 proc. mniejsze w 2018 roku - ostrzega Europejskie Stowarzyszenie Przetwórców Owoców i Warzyw (PROFEL) w...

Polskie targowiska i bazary są w niezłej kondycji ?

Zakaz handlu w niedzielę, wymierzony przede wszystkim w sklepy wielkopowierzchniowe i galerie handlowe, nie dotyczy targowisk, czy osiedlowych bazarków, które nadal mogą działać na bardzo...

Tak gorąco w tym roku jeszcze nie było !

Środa (8.08) okazała się najgorętszym - jak do tej pory - dniem tego lata, a jednocześnie całego roku. Prawie 37 stopni wskazały termometry w województwie zachodniopomorskim. Tak gorąco...

Naukowcy poszukują nasion i odmian odpornych na suszę

Według prognoz demograficznych ONZ do połowy tego stulecia rolnictwo będzie musiało wykarmić już około 10 miliardów ludzi. Dlatego biotechnologia poszukuje takich nasion i odmian, które...

1,2 mld zł strat spowodowanych suszą !

Jak informuje PAP ponad 1,2 mld zł strat wynoszą dotychczas oszacowane straty spowodowane tegoroczną suszą. Szkody odnotowano w 134,6 tys. gospodarstw, a powierzchnia upraw dotkniętych...

Greenpeace" Polska bez pszczół? „Niezrozumiała decyzja ministra”

Aktywiści Greenpeace oraz przedstawiciele związków pszczelarskich spotkali się pod Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, by zaprotestować przeciwko zgodzie ministra Jana Krzysztofa...

Ceny rzepaku [32 tydzień 2018 r.]

Nienajlepsze szacunki zbiorów rzepaku w Unii Europejskiej, główną przyczyną rosnących notowań tych na nasion na światowych parkietach. Byłoby jeszcze drożej, ale zapowiedzi rekordowych...

Czy zostanie pobity rekord najwyższej temperatury ?

Na krańcach zachodnich kraju, na Ziemi Lubuskiej, w Wielkopolsce, na Dolnym Śląsku temperatura osiągnie bądź nawet przekroczy 35 stopni - powiedziała w w środę (8.08) we "Wstajesz i...

8 sierpnia – Wielki Dzień Pszczół

Wielki Dzień Pszczół obchodzimy już po raz szósty. To ogólnopolskie wydarzenie łączące dobrą zabawę i edukację. Żeby przetrwać, rośliny potrzebują zapylania, które jest...

„Sezon na owoce i warzywa. Polska smakuje”

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przeprowadzi szeroko zakrojoną kampanię promocyjno-informacyjną dotyczącą zwiększenia popytu na owoce i warzywa sezonowe. W ramach akcji...

Kto otrzyma wsparcie w związku z suszą ?

Rolnicy, którzy mają oszacowane przez komisje szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2018 r. suszy lub powodzi będą mogli ubiegać się w powiatowych biurach Agencji...

Weryfikacja rolników faktycznie prowadzących gospodarstwo

Stosownie do art. 8 ustawy z dnia 5 lutego 2015 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, płatności obszarowe (jednolita płatność obszarowa, płatność za...

Notowania pszenicy na paryskim parkiecie nadal pną się w górę !

Blisko 215 euro za tonę pszenicy. Marsz na rekord notowań pszenicy na paryskim parkiecie nadal niepowstrzymany. Tak wysoki poziom cenowy pszenica miała 4 lata temu, pod koniec kwietnia 2014...

New Holland: Nowe modele kombajnów do serii CR Revelation

Nowa seria kombajnów CR Revelation marki New Holland z wyróżnionym nagrodą systemem IntelliSense wprowadza automatyzację pracy na nowy poziom dzięki licznym udoskonaleniom, które...

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o ochronie roślin

Głównym celem ustawy jest dostosowanie przepisów określających zasady kontroli eksportowanych towarów pochodzenia roślinnego do wymagań stawianych przez państwa trzecie (spoza Unii...

KRIR: Stabilizacja dochodów rolniczych – poselskie propozycje

25 lipca 2018 r. Zarząd KRIR przekazał uwagi samorządu rolniczego do poselskiego projektu ustawy o Funduszu Wzajemnej Pomocy o Stabilizacji Dochodów Rolniczych. Przedmiotowy projekt zawiera...

Ceny zbóż [32 tydzień 2018 r.]

Ponad 210 euro za tonę pszenicy i 200 za tonę kukurydzy. Notowania na giełdzie w Paryżu pną się w górę, podgrzewając cenniki na wewnętrznych rynkach. Do tego dochodzą mniejsze zbiory...

Sumy opadów deszczu w ubiegłym tygodniu (30.07-5.08)

Gdzie w ubiegłym tygodniu odnotowano największe sumy opadów deszczu ? Przedstawiamy sumy opadów deszczu zanotowane przez stacje meteo serwisu agropogoda.pl od 30 lipca do 5 sierpnia 2018...

KRIR w sprawie wzrostu cen zaprawionych nasion

W związku z pismem Izby Rolniczej w Opolu, 2 sierpnia 2018 r. Zarząd KRIR wystąpił do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju w sprawie wyjaśnienia przyczyn znacznego wzrostu cen materiału...

IUNG: Monitoring suszy - Komunikat nr 8 [2018 r.]

W ósmym okresie raportowania tj. od 1 czerwca do 31 lipca 2018 roku, stwierdzamy wystąpienie suszy rolniczej na obszarze Polski. Aktualnie susza rolnicza występuje w Polsce wśród upraw...

Minister rolnictwa o "Planie dla wsi" w woj. podkarpackim

Prezentacja Planu dla wsi oraz dyskusja z rolnikami o bieżących problemach w rolnictwie, to cel dwudniowej wizyty ministra Jana Krzysztofa Ardanowskiego w województwie podkarpackim.

Bronisze: Kłopoty z dostawami warzyw kapustnych w wyniku suszy

Kłopoty z dostawami warzyw kapustnych w wyniku suszy. Jak na tę porę wysokie ceny: kalafior, kapusta biała i brokuł 2,5-4 zł/sztukę. Wreszcie spadły ceny pietruszki korzeniowej z 13...

Tegoroczne żniwa nie napawają rolników optymizmem

W pola ruszyły kombajny. Jednak tegoroczne żniwa nie napawają rolników optymizmem. Wyjątkowo sucha wiosna i początek lata odbiły się na plonach, które mogą być nawet o połowę...

KE pomoże rolnikom poszkodowanym przez suszę ?

Komisja Europejska zaoferowała pomoc rolnikom, których gospodarstwa zostały poszkodowane w wyniku tegorocznej suszy. Będą oni mogli otrzymać z wyprzedzeniem dopłaty bezpośrednie oraz...

Postępy UE w realizacji celów związanych ze zmianą klimatu

UE wyznaczyła sobie ambitne cele w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych do 2020 r. Przeciwdziałanie zmianie klimatu jest jednym z najważniejszych priorytetów UE. Zobowiązała...

Jeden fundusz promocji żywności zamiast dziewięciu ?

Jeden fundusz promocji żywności zamiast dziewięciu ?

Do laski marszałkowskiej trafił projekt ustawy o funduszu promocji polskich produktów rolno-spożywczych, autorstwa posłów Kukiz'15. Przewiduje on utworzenie jednego funduszu w miejsce dotychczasowych dziewięciu. Promowane mają być tylko polskie produkty.

Wśród głównych celów założonych w projektowanej ustawie znajdują się: wzrost sprzedaży polskich produktów rolnych zarówno w kraju jak i za granicą, skoncentrowanie większej uwagi na promocję żywności wyprodukowanej w Polsce na rynkach zewnętrznych, integracja działań marketingowych, zwiększenie przejrzystości funkcjonowania funduszu, a także zwielokrotnienie wykorzystania środków na programy informacyjno-promocyjne - czytamy w uzasadnieniu projektu.


Analiza rynków rolno-spożywczych i sposobów funkcjonowania funduszy promocji prowadzą do wniosków, iż obecnie cele te nie są w pełni osiągane. M.in. nie ma korelacji pomiędzy działalnością istniejących funduszy, a wzrostem spożycia konkretnych produktów rolno-spożywczych. Ponadto nie występuje wyraźna zależność pomiędzy funkcjonowaniem funduszy, a wzrostem polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych na tle innych towarów - tłumaczą wnioskodawcy, posłowie klubu Kukiz'15.

Zdaniem autorów projektu fundusze powinny promować polskie produkty rolno-spożywcze poza granicami naszego kraju, bowiem promowanie żywności na rynku krajowym jedynie wzmacnia konkurencję pomiędzy producentami. Według projektodawców 60 proc. środków powinna być przeznaczana na promocję eksportu. Przy tym promowane powinny być polska żywność (dodatek innych składników nie mogłaby przekraczać 10 proc., obecnie jest to do 25 proc.).

Wnioskodawcy uważają, że o wydatkowaniu środków powinni decydować głównie rolnicy, bo to oni składają się na fundusz.

  • źródło: PAP

 

Poselski projekt ustawy o funduszu promocji polskich produktów rolno-spożywczych:


PROPONOWANE ZMIANY I PRZEWIDYWANE SKUTKI:

W niniejszym projekcie proponuje się likwidację dziewięciu funduszy promocji produktów rolno-spożywczych i zastąpienie ich jednym funduszem, obsługującym wszystkie branże rolnospożywcze. Zmiana ta pociąga za sobą dalsze konsekwencje w postaci:

  1. Określenia wspólnych zadań i celów dla wszystkich branż rolno-spożywczych w ramach mechanizmu działania jednego funduszu obsługującego te branże.
  2. Ustanowienia, zamiast dziewięciu, jednej komisji zarządzającej, obsługującej wszystkie branże.
  3. Zredukowania obsługi prawnej i techniczno-biurowej do obsługi jednego funduszu.
  4. Prowadzenia tylko jednego rachunku, na którym gromadzone będą środki funduszu.
  5. Prowadzenie wspólnej dla wszystkich branż rolno-spożywczych gospodarki finansowej na podstawie jednego dokumentu – zasad gospodarowania środkami finansowymi oraz w oparciu o jeden plan finansowy.


Jedną z istotnych zmian zaproponowanych w niniejszym projekcie jest skoncentrowanie wsparcia realizowanego ze środków funduszu promocji na działaniach promocyjnych, marketingowych, oraz informacyjnych. Nadrzędnym celem funduszu promocji jest wspieranie marketingu rolnego oraz wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych wyprodukowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z czym wszelkie działania podejmowane przez fundusz promocji powinny być podporządkowane wskazanym celom. Ograniczenie zakresu działalności wspieranej przez fundusz promocji pozwoli na odpowiednie ukierunkowanie oraz zwiększeni środków finansowych na realizację zadań, które w faktyczny sposób będą przekładać się na zwiększone spożycie oraz większą rozpoznawalność polskich produktów rolno-spożywczych w Polsce, w Europie, na świecie. Kolejną ważną kwestią jest skierowanie środków przede wszystkim na działania promocyjne, marketingowe poza granicami naszego kraju. Polski rynek ma ograniczone możliwości absorpcji produktów rolno-spożywczych i konkurencja krajowych podmiotów na wewnętrznym rynku nie przekłada się znacząco ani na zwiększenie dochodów rodzimych producentów i przetwórców, ani na wzrost wpływów do budżetu państwa. Szansą na rozwiązanie tego problemu jest integracja producentów i przetwórców oraz podjęcie wspólnych działań w celu zdobycia rynków zewnętrznych, nowych kierunków eksportowych. Dlatego projektodawcy proponują, aby wysokość wsparcia finansowego na realizację zadań związanych z promocją polskiej żywności, działaniami marketingowymi oraz informacyjnymi realizowanymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie przekraczała 40% maksymalnej kwoty środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań funduszu promocji w danym roku finansowym, zaś pozostałe 60% było inwestowane w działalność realizowaną poza granicami Polski.

Projektodawcy proponują gruntowną zmianą w zakresie składu komisji zarządzającej. Według projektu ustawy w jej skład będzie wchodzić po jednym przedstawicielu reprezentującym producentów poszczególnych branż rolnych, jeden przedstawiciel Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz jeden przedstawiciel Krajowej Rady Izb Rolniczych. Z pewnością powinno to przyczynić się do zmniejszenia kosztów związanych z rozbudowanym aparatem urzędniczym, jak i do bardziej racjonalnego rozdysponowywania środków funduszu. W komisji zarządzającej nie będą zasiadać, tak jak ma to miejsce obecnie, przedstawiciele przetwórców, ponieważ środki którymi dysponują fundusze pochodzą od producentów, dlatego nie znajduje uzasadnienia obecność przetwórców w składzie komisji.

Projekt zakłada zmianę sposobu wyboru kandydatów na członków komisji zarządzającej przez ogólnokrajowe organizacje zrzeszające producentów rolno-spożywczych. Kwestie te dotychczas regulowało rozporządzenie ministra właściwego do spraw rynków rolnych, jednak z uwagi na doniosłą rolę osób zasiadających w komisji zarządzającej związaną z decydowaniem o kierunkach i strategiach promocji produktów rolno-spożywczych warto, aby regulacje te zostały zawarte w akcie rangi ustawy. Często z powodu niemożności porozumienia się ogólnokrajowych organizacji zrzeszających producentów lub przetwórców poszczególnych produktów rolnospożywczych to Minister wskazywał członków komisji zarządzających. W celu zagwarantowania niezależności wyboru oraz zwiększenia jego transparentności, w projekcie proponuje się, aby wybór członków komisji zarządzającej odbywał się w drodze losowania spośród kandydatów, których zgłosiły ogólnokrajowe organizacje.

Ostatnią zmianą jeżeli chodzi o członków komisji zarządzającej dokonaną w porównaniu z obowiązującą ustawą jest wskazanie, że członkowie komisji zarządzającej pełnią swoje funkcje społecznie, z tym że regulamin komisji może przewidywać wynagrodzenie za udział w posiedzeniach, które jest wypłacane w formie miesięcznego ryczałtu bez względu na ilość posiedzeń i nie może być większe niż 1/8 minimalnego wynagrodzenie za pracę, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Warto jeszcze raz podkreślić, że celem ustawy jest promowanie wyłącznie polskich produktów rolno-spożywczych, wyprodukowanych z polskich składników, na terytorium RP. Świadczy o tym, po pierwsze, sam tytuł ustawy, w którym mowa jest o promocji produktów ,,polskich”; a po drugie, brzmienie art. 10 ust. 2 pkt 1, a w szczególności pkt 2, który zakłada, że promowane przez fundusz mogą być wyłącznie te produkty przetworzone, w których w ogólnej masie składniki niewyprodukowane na terytorium RP stanowią nie więcej niż 10 % (obecnie jest to nie więcej niż 25%). Tylko takie (polskie) produkty rolne podlegają regulacji projektu ustawy. Promocja polskich produktów w oparciu o przepisy projektowanej ustawy powinna znacząco przełożyć się na realizację celów o charakterze ekonomicznym, mierzonych zarówno wzrostem wielkości (wartości) sprzedaży, jak i zwiększeniem ich udziału w rynku. Oznacza to, większe zyski dla polskich producentów z tytułu eksportu.

W projekcie ustawy proponuje się, aby wysokość wpłat dokonywanych na fundusz promocji wynosiła 0,05% wartości netto sprzedanych produktów rolno-spożywczych oraz 0,0005 zł od każdego skupionego kilograma mleka. Oznacza to zmniejszenie wysokości środków funduszu promocji w porównaniu z wysokością, którą dysponują obecnie istniejące fundusze promocji. W zamiarze projektodawców jest to działanie celowe z uwagi na fakt, że wpłaty na fundusz obciążają producentów rolno-spożywczych, a środki zgromadzone przez fundusz powinny być wydatkowane ze szczególną rozwagą i dbałością o to, aby każda wydana złotówka przyniosła wymierny efekt w postaci realizacji podstawowych celów funduszu promocji.

Projektodawcy proponują wprowadzenie rozwiązania, które zwiększy transparentność działań podejmowanych przez fundusz promocji, a które zmierza do publikowania w Biuletynie Informacji Publicznej Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa ewidencji umów zawieranych w związku z realizacją zadań funduszu promocji polskich produktów rolno-spożywczych. Ewidencja umów będzie instytucją, która zapewni jawność środków wydatkowanych przez fundusz promocji, a także pozwoli na reale sprawowanie kontroli nad finansami funduszu.

Ustawa przewiduje, że przepisy wykonawcze wydane na podstawie dotychczasowej ustawy zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie niniejszej ustawy z wyjątkiem art. 13 ust. 5, który zachowa moc do dnia wejścia w życie projektowanej ustawy. Akty wykonawcze będą wymagały dostosowania do przepisów nowej ustawy. W projekcie zostały zawarte delegacje ustawowe dla ministra właściwego do spraw rynków rolnych do wydania czterech rozporządzeń:

  • określającego szczegółowy wykaz towarów, od których są naliczane, pobierane, przekazywane i wpłacane wpłaty na fundusz promocji, mając na względzie zapewnienie efektywnej realizacji wpłat na fundusz z uwzględnieniem przepisów ustawy o VAT i przepisów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług;
  • określającego rodzaje kosztów związanych z realizacją przez Krajowy Ośrodek zadań (związanych z zapewnieniem obsługi prawnej oraz techniczno-biurowej funduszu promocji oraz komisji zarządzającej) pokrywanych ze środków Funduszu oraz sposób i warunki przekazywania i rozliczania tych środków, mając na względzie zapewnienie prawidłowej obsługi funduszu oraz zasady gospodarki finansowej Krajowego Ośrodka;
  • wskazującego szczegółowe warunki i tryb udzielania wsparcia finansowego ze środków funduszu promocji, mając na względzie zapewnienie efektywnej realizacji celów Funduszu;
  • określającego szczegółowe informacje, jakie powinny zostać zawarte w zgłoszeniu kandydata na członka komisji zarządzającej oraz wzór formularza zgłoszenia, mając na uwadze konieczność zapewnienia właściwej realizacji celów, jakim służą informacje zawarte w zgłoszeniu.


Proponowane rozwiązania zasługują na pozytywną ocenę. Należy je uznać za korzystne, z uwagi na fakt, że będą zapobiegać finansowaniu nadmiernie rozbudowanego pionu urzędniczego, na rzecz finansowania merytorycznej działalności funduszu. Zapewnią również bardziej efektywną promocję polskich towarów rolno-spożywczych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Założone w nowej ustawie zmiany wymiernie poprawią rezultaty i jakość działań promujących polską żywność, przełożą się na lepsze i sprawiedliwe wykorzystywanie gromadzonych w ramach funduszu środków finansowych. Obecnie poszczególne fundusze konkurują ze sobą o tego samego klienta, co nie przekłada się na wzrost sprzedaży produktów rolno-spożywczych. Celem niniejszej ustawy jest połączenie dziewięciu funduszy w jeden i skorelowanie ze sobą strategii oraz działań poszczególnych branż tak, aby przełożyło się to na zwiększenie sprzedaży, a co za tym idzie zwiększenie zysków po stronie producentów produktów rolno-spożywczych.

Reasumując, należy uznać, iż zaproponowane w omawianym projekcie rozwiązania spowodują:

  1. Uproszczenie systemu naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na jeden fundusz poprzez wyeliminowanie zaangażowania zbyt licznej grupy podmiotów obsługujących struktury prawnobiurowe funkcjonujące w ramach wielu funduszy.
  2. Rozwój rynku pracy – planowane przepisy przyczynią się, do wzrostu zatrudnienia w przemyśle rolno-spożywczym, ponieważ służyć będą wzrostowi popytu i zwiększeniu konsumpcji promowanych artykułów rolo-spożywczych.
  3. Korzystny wpływ na zwiększenie konkurencyjności polskich przedsiębiorstw rolnospożywczych na rynkach wspólnotowych i wzmocnienie pozycji konkurencyjnej polskiej produkcji rolnej na rynkach państw trzecich.
  4. Ujednolicenie wizerunku polskich produktów za granicą.
  5. Wzrost popytu na promowane produkty, a w konsekwencji – wzrost sprzedaży tych produktów.
  6. Poprawę wizerunku i pozycji polskich produktów rolno-spożywczych na świecie.
  7. Skorelowanie działań promocyjnych poszczególnych branż rolno-spożywczych.


źródło: orka.sejm.gov.pl

komentarze (0):

dodaj komentarz

Tego artykułu jeszcze nikt nie komentował. Bądź pierwszym, który dodał komentarz!

Dodaj komentarz